Oszustwa za pośrednictwem BLIKA

Oszustwo internetowe - metoda na „znajomego”

Według raportu „Digital 2021: Poland” ponad 86 proc. polskich użytkowników internetu korzysta
z Facebooka, a 76 proc. z jego komunikatora, Messengera. Przy tak licznej zbiorowości użytkowników można założyć, że prawie każdy, kogo znasz lub znałeś w przeszłości, ma konto na Facebooku. Profil i posty na portalu społecznościowym zawierają wystarczająco dużo informacji, aby złodziej mógł dotrzeć do ofiary w łatwy sposób, udając dawnego kolegę z klasy lub starego przyjaciela. Oszust uzyskuje dostęp do konta twojego znajomego na skutek wycieku danych lub ataku hakerskiego. Przy ich pomocy loguje się na konto i przejmuje nad nim kontrolę, a następnie kontaktuje się przez komunikator. Fałszywy znajomy może poprosić o przeniesienie rozmowy do wiadomości tekstowych SMS. Złodzieje robią to coraz częściej, aby uniknąć wykrycia przez technologię antyfraudową Facebooka. Gdy cyberprzestępcy uda się zdobyć zaufanie, próbuje wyłudzić pieniądze, wcielając w życie jeden z popularnych scenariuszy oszustwa.

Możliwe scenariusze przestępstwa w internecie

Najczęściej fałszywy znajomy prosi o podanie kodu do szybkiej płatności – kodu BLIK. Powodów może być wiele – niewielka pożyczka, zgubiony portfel, brak wystarczającej kwoty na koncie, aby mógł za coś zapłacić. Po podaniu kodu oszust natychmiast wypłaca pieniądze w bankomacie i prosi o kolejne kody. Pretekstem może być np. brak wystarczającej kwoty na koncie lub błąd transakcji.Zdarza się również, że cyberprzestępcy proszą znajomych ofiary o udostępnienie kodu BLIK po to, aby sami mogli opłacić zakupy w internecie. W przypadku obu ww. scenariuszy konsekwencją nierozważnego udostępnienia kodu jest utrata pieniędzy z konta.

Kolejnym możliwym scenariuszem działania jest przesyłanie linków do fałszywych stron płatności. Złodziej podszywający się pod znajomego prosi, np. o opłacenie zamówienia, zachęca do udziału
w konkursie lub odebrania kuponu na zakupy. Kiedy ofiara kliknie w przesłany link, następuje przekierowanie do formularza, w którym jest proszona o podanie loginu i hasła do aplikacji elektronicznej lub numeru karty płatniczej wraz z kodem CVC i terminem jej ważności. W ten sposób następuję wyłudzenie wrażliwych danych.

Złodziej może podszyć się nie tylko pod Twoich znajomych, ale też pod Ciebie! Jeżeli nie zabezpieczasz swojego konta na profilu społecznościowym w odpowiedni sposób, cyberprzestępca może włamać się na nie i rozsyłać wiadomości z prośbą o pomoc finansową do Twoich znajomych.

Jak łatwo unikać wyłudzeń przez internet?

  • stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnienie kont społecznościowych (2FA) – dzięki niemu każda osoba próbująca zalogować się na Twoje konto będzie musiała wprowadzić specjalny kod wysyłany tylko na autoryzowany numer telefonu komórkowego,
  • weryfikuj tożsamość znajomych – w przypadku kontaktu znajomego za pośrednictwem Messengera z prośbą o pożyczkę, najpierw zadzwoń do niego i potwierdź jego tożsamość,
  • sprawdzaj podsumowania transakcji – jeśli podsumowanie transakcji budzi Twoje wątpliwości lub jej nie rozpoznajesz, nie potwierdzaj płatności PINem w aplikacji mobilnej banku,
  • chroń swój smartfon – smartfony są nośnikiem wielu wrażliwych danych, jeżeli korzystasz
    z bankowości elektronicznej i płatności mobilnych, zabezpiecz dostęp do niego hasłem lub biometrią.

 

Płatności BLIKIEM są bezpieczne

Oszustwo „na znajomego z Facebooka” nie jest problemem informatycznym. Pamiętajmy, że zagrożenie nie wynika ze sposobu płatności, ponieważ zarówno BLIK, jak i sama aplikacja bankowa, mają szereg zabezpieczeń gwarantujących bezpieczne transakcje. Źródłem niebezpieczeństwa jest fałszywy znajomy. Pamiętaj, że jeżeli sam nie podasz nieuprawnionej osobie haseł ani kodów i właściwie zabezpieczasz swoje konto oraz smartfon, prawdopodobieństwo wyłudzenia jest znikome.

LOGOWANIE

Obsługa informatyczna:
pn. – pt. od 8:00 – 17:00
tel. 16 628 32 08,  tel. 695 002 358.

Łatwy dostęp do pieniędzy na Twoim koncie. Płacisz w sklepie i internecie, wypłacasz, kiedy potrzebujesz.

Sprawdź szczegóły

Wygoda
Jedyne czego potrzebujesz, to urządzenie obsługujące Xiaomi Pay.

Szybkość 
Od zakupu dzieli Cię jedynie zbliżenie smartwatcha lub opaski do terminala.

Bezpieczeństwo
Szyfrowanie każdej transakcji zabezpiecza Cię przed kradzieżą.

Wypłacasz pieniądze bez karty

Wystarczy, że masz przy sobie telefon z naszą aplikacją BSGo.

Przelew na telefon BLIK

  • Nie musisz znać numeru konta odbiorcy, żeby zrobić przelew,
  • Przelew natychmiastowy robisz za 0 zł,
  • Pieniądze trafiają na konto od razu – nawet w weekend.

BLIK w internecie

  • Płacisz szybciej niż przelewem,
  • Nie musisz logować się do bankowości internetowej,
  • Nie musisz podawać danych swojej karty płatniczej.

Wypłacasz pieniądze bez karty  – wystarczy, że masz przy sobie telefon z NFC.

Google Pay w internecie

Przycisk Kup przez Google błyskawicznie przeprowadzi Cię przez proces płatności. To idealne połączenie wygody i bezpieczeństwa, zarówno online, jak i w aplikacjach.

Płatności telefonem lub zegarkiem

  • Portfel w twoim telefonie lub zegarku,
  • Płacisz wygodnie za codzienne zakupy.

Kliknij dwukrotnie boczny przycisk na urządzeniu i zbliż Apple Watch do terminala płatniczego.

Kliknij dwukrotnie boczny przycisk, spójrz na ekran, a następnie zbliż iPhone’a do terminala płatniczego.

Zbliż iPhone`a do terminala płatniczego, trzymając palec na czujniku Touch ID.

 

Wygodny kredyt odnawialny w rachunku, z gwarancją szybkiej decyzji kredytowej.

Sprawdź szczegóły

Łatwy dostęp do pieniędzy na Twoim koncie. Płacisz w sklepie i internecie, wypłacasz, kiedy potrzebujesz.

Sprawdź szczegóły

Wygodne sposoby na płatności mobilne: BLIK, Apple Pay, Google Pay i Garmin Pay.

Sprawdź szczegóły

Bank zawsze pod ręką! Bezpiecznie i komfortowo zarządzaj rachunkami z poziomu telefonu.

Sprawdź szczegóły

  • Nie musisz znać numeru konta odbiorcy, żeby zrobić przelew
  • Przelew natychmiastowy robisz za 0 zł
  • Pieniądze trafiają na konto od razu – nawet w weekend
  • Płacisz szybciej niż przelewem
  • Nie musisz logować się do bankowości internetowej
  • Nie musisz podawać danych swojej karty płatniczej

Bezpieczeństwo przelewów i transakcji, akceptacja operacji pin-em.

Dostęp 24/7, oszczędność czasu w  realizacji operacji bankowych, nie wychodząc z domu zarządzasz finansami. Bank masz w telefonie.

Zrealizuj marzenia oszczędzając na swoim celu oszczędnościowy.

W aplikacji BSGo sprawdzisz stan konta, bieżące operacje. Po każdej zmianie salda wyślemy Ci powiadomienie. Założysz lokatę, doładujesz telefon, zweryfikujesz zaplanowane płatności

Płać szybko i wygodnie w każdym miejscu. Korzystaj z karty w telefonie, BLIKA, Google Pay, Apple Pay – tak jak chcesz

W bakowości i BSGo, wymieniasz PLN, EUR, USD i GBP, możesz wymieniać małe kwoty.

Sprawdź szczegóły

Przelewaj pieniądze między własnymi kontami w tej samej walucie. Przelewaj pieniądze z przewalutowaniem między kontami walutowymi, 0 zł za przelewy własne. Pieniądze przelane w tej samej walucie masz od razu na swoim koncie.

Dostępny w bankowości, BSGo i placówce. Pieniądze u odbiorcy nawet następnego dnia po zleceniu przelewu. 0 zł za przelew w trybie standardowym w bankowości i BSGo z konta osobistego w złotych lub walutach obcych.

Wygodny przelew do odbiorców na całym świecie.

Możliwy do zrealizowania w bankowości i aplikacji BSGo.

Nie musisz znać numeru konta odbiorcy – wystarczy numer telefonu, łatwo rozliczasz się ze znajomymi, do 500 zł jednorazowo.

Sprawdź szczegóły

Przelew w złotych na konta w Polsce, u odbiorcy do 5 minut, wysyłany poprzez system Express ELIXIR – do 100 000,00 zł.

W domu, w sklepie, na spacerze. Gdzie chcesz. Przelewy są proste i maksymalnie wygodne. Bez znaczenia czy płacisz rachunki, po raz kolejny wykonujesz ten sam przelew, przelewasz między własnymi kontami, czy doładowujesz telefon.

Wszystko pod kontrolą.

Masz kontrolę nad wydatkami, a w razie czego zostaje Ci jeszcze prośba o przelew 😉

Sprawdź szczegóły

Oszczędzanie to przyjemność

Nic nie daje większej satysfakcji niż odkładanie na coś, czego naprawdę się pragnie! Może to być nowa para butów, telefon, ciekawy kurs, a może wyjazd na wakacje z przyjaciółmi? A może po prostu odkładanie na codzienne przyjemności, jak wspólne wyjścia czy składki na prezent urodzinowy?

W aplikacji mobilnej BSGo masz możliwość tworzenia celów oszczędnościowych – wystarczy, że ustawisz cel, dodasz motywujące zdjęcie i zdecydujesz, kiedy chcesz zebrać odpowiednią kwotę. A aplikacja podpowie, jaką kwotę musisz odkładać, by spełnić swoje marzenie. Jeśli preferujesz wygodę, ustaw stałe zlecenie, a pieniądze będą automatycznie trafiać na Twój cel co miesiąc.

Podczas zakupów, zarówno w sklepach, jak i online, możesz zaokrąglić wydatki, a nadwyżka trafi na konto oszczędnościowe. Zaskoczysz się, jak dużo możesz zaoszczędzić, robiąc zakupy! Dodatkowo, nie zapomnij skorzystać ze zniżek w popularnych sklepach.

Płać w sposób, który ci odpowiada

To nie tylko o nowoczesnych metodach płatności z konta, chodzi także o to, jak dostosować je do swoich potrzeb.

Warto spersonalizować konto – nadać mu unikalną nazwę, ustawić limity oraz inne preferencje, takie jak możliwość zobaczenia salda przed zalogowaniem do aplikacji czy szybki dostęp do funkcji, z których najczęściej korzystasz, na przykład BLIKA czy ekspresowego przelewu między swoimi kontami.

Zapłać BLIKIEM, telefonem, zegarkiem lub kartą powiązaną z kontem – za którą nie ponosisz żadnych kosztów, nawet jeśli nie korzystasz z niej na co dzień.

Brak środków na koncie?

W takim przypadku wystarczy prośba o przelew na telefon BLIK. Dziecko może wysłać zapytanie na numer rodzica, a po potwierdzeniu przelewu przez odbiorcę pieniądze natychmiast trafią na konto. Warto też, by rodzic ustawił stałe zlecenie przelewu na konto dziecka, by nie martwić się o kieszonkowe.
To naprawdę łatwe!

Cele oszczędnościowe

Łatwiej uczyć się odkładania pieniędzy, gdy ma się na oku fajny cel. 

Dziecko ustala, na co i do kiedy chce zaoszczędzić. I może wpłacać na cel ze swojego konta oszczędnościowego.

Sprawdź szczegóły

Wie, ile ma pieniędzy

Ma kontrolę nad wydatkami, a w razie czego zostaje mu jeszcze Prośba o pieniądze 😉


Sprawdź szczegóły

Dostaje Kieszonkowe

To przydatna funkcja w BSGo. Ustawiasz wysokość przelewu i datę realizacji, a dziecko dostaje powiadomienia, gdy pieniądze zasilą konto. 

Przelewy BLIK

Przelewy BLIK są dostępne tylko w aplikacji. Dziecko może otrzymywać przelewy na swoje konto, a jeśli chce wysłać przelew, rodzic musi zaakceptować taką prośbę.

Jak to działa?

  1. Dziecko wybiera odbiorcę Przelewu BLIK ze swojej listy kontaktów,
  2. Wysyła prośbę o realizację przelewu do rodzica,
  3. Rodzic dostaje powiadomienie o prośbie dziecka w swojej aplikacji,
    może ją zatwierdzić lub odrzucić,
  4. Gdy rodzic zatwierdzi prośbę dziecka – realizujemy przelew.
    Rodzic i dziecko dostają powiadomienie o realizacji przelewu w swoich aplikacjach.
UWAGA

Uprzejmie informujemy, że w dniu 05.10.2024 od godziny 20:00 do 06.10.2024 do godziny 12:00 odbędzie się planowana przerwa techniczna. W tym czasie dostęp do Bankowości Internetowej, aplikacji BSGo oraz powiązanych usług będzie ograniczony.

Przepraszamy za wszelkie niedogodności.

Bank Spółdzielczy w Jarosławiu
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.