Fałszywe wiadomości e-mail, złośliwe załączniki

Phishing

Co kryje się za pojęciem PHISHING?

Phishing  to jeden z najpopularniejszych typów ataków opartych o wiadomości e-mail lub SMS. Wykorzystuje inżynierię społeczną, czyli technikę polegającą na tym, że przestępcy internetowi próbują Cię oszukać i spowodować, abyś podjął działanie zgodnie z ich zamierzeniami. Cyberprzestępcy podszywając się m.in. pod firmy kurierskie, urzędy administracji, operatorów telekomunikacyjnych, czy nawet naszych znajomych, starają się wyłudzić nasze dane do logowania np. do kont bankowych lub używanych przez nas kont społecznościowych, czy systemów biznesowych.  Nazwa phishing budzi dźwiękowe skojarzenia z fishingiem – czyli łowieniem ryb. Przestępcy, podobnie jak wędkarze, stosują bowiem odpowiednio przygotowaną „przynętę”. Do tego wykorzystują najczęściej sfałszowane e-maile i SMS-y. Coraz częściej oszuści działają także za pośrednictwem komunikatorów i portali społecznościowych (np. poprzez „metodę na BLIKa”).  
Wiadomości phishingowe są tak przygotowywane przez cyberprzestępców, aby wyglądały na autentyczne, ale w rzeczywistości są fałszywe. Mogą próbować skłonić Cię do ujawnienia poufnych informacji, zawierać link do strony internetowej rozprzestrzeniającej szkodliwe oprogramowanie (często przestępcy używają podobnych do autentycznych nazw witryn) lub mieć zainfekowany załącznik.  

Szczególnym rodzajem phishingu – zdecydowanie bardziej niebezpiecznym – jest tzw. spear-phishing, czyli ukierunkowany na KONKRETNEGO adresata atak, mający na celu wywarcie określonego wpływu lub wymuszenie działania w stosunku do odbiorcy. Przestępcy mogą podszywać się pod naszych partnerów biznesowych, z którymi współpracujmy, a wiadomość może być spersonalizowana, tzn. bezpośrednio odwoływać się do naszych relacji. Taki typ ataku jest często poprzedzony dokładnym rozpoznaniem przez atakującego naszej firmy, urzędu lub dostępnych o nas danych w mediach społecznościowych. 

Jak rozpoznać e-mail wyłudzający informacje? 

  • Wiele wiadomości phishingowych ma niepoprawną gramatykę, interpunkcję, pisownię, czy też bak jest polskich znaków diakrytycznych np. nie używa się „ą”, „ę” itd. 
  • Sprawdź, czy mail pochodzi z organizacji, na którą powołuje się nadawca. Często adres mailowy nadawcy jest zupełnie niewiarygodny, czy też nie jest tożsamy np. z podpisem pod treścią maila. 
  • Oceń, czy wygląd i ogólna jakość e-maila może pochodzić z organizacji / firmy, od której powinna pochodzić taka wiadomość np. użyte logotypy, stopki z danymi nadawcy itd. 
  • Sprawdź, czy e-mail jest adresowany do Ciebie z imienia i nazwiska, czy odnosi się do „cenionego klienta”, „przyjaciela” lub „współpracownika”? Może to oznaczać, że nadawca tak naprawdę cię nie zna i że jest to część oszustwa typu phishing.  
  • Sprawdź, czy e-mail zawiera ukryte zagrożenie, które wymaga natychmiastowego działania?  Bądź podejrzliwy w stosunku do słów typu „wyślij te dane w ciągu 24 godzin” lub „padłeś ofiarą przestępstwa, kliknij tutaj natychmiast”.  
  • Spójrz na nazwę nadawcy, czy wygląda na prawdziwą, czy może tylko naśladuje kogoś, kogo znasz.   
  • Jeśli wiadomość brzmi zbyt dobrze, aby mogła być prawdziwa, prawdopodobnie nie jest ona prawdziwa. Jest mało prawdopodobne, aby ktoś chciał Ci dać pieniądze lub dostęp do tajnej części Internetu.  
  • Twój bank lub jakakolwiek inna instytucja nigdy nie powinna prosić Cię o podanie w wiadomości e-mail danych osobowych.   
  • Urzędy administracji publicznej nigdy nie proszą Cię przy pomocy SMS, czy maili o dopłatę do szczepionki, czy uregulowanie należności podatkowych. 
  • Sprawdź wszelkie polecenia lub pytania w wiadomości e-mail na przykład dzwoniąc do banku z pytaniem czy rzeczywiście wysłana została do Ciebie taka wiadomość lub wyszukaj w wyszukiwarce Google (lub podobnej) wybrane słowa użyte w wiadomości e-mail.  
  • Zwracaj uwagę na linki przekazywane również między znajomymi, sprawdź czy link faktycznie prowadzi do właściwej strony. Coraz częściej przestępcy uzyskując w nielegalny sposób kontrolę nad naszymi kontami społecznościowymi podszywają się pod naszych znajomych i rodzinę.  
  • Uważaj na skrócone linki, jeśli nie masz pewności, dokąd poprowadzi Cię link, najedź wskaźnikiem myszy na link (nie klikaj), a na dole przeglądarki zostanie wyświetlony pełen adres linku.    

Jeśli zauważysz podejrzanego e-maila, oznacz go w skrzynce odbiorczej jako spam lub wiadomości śmieci lub podejrzany. Spowoduje to usunięcie go ze skrzynki odbiorczej, a także poinformowanie dostawcy poczty e-mail, że zidentyfikowałeś go jako potencjalnie niebezpieczny.  

Jak unikać zagrożenia?

Nie ma lepszego sposobu na rozpoznanie, usuwanie i zapobieganie zagrożeniom typu phishing, jak zachowanie ostrożności oraz używanie antywirusa w swoim komputerze.

  • Zanim klikniesz w link lub otworzysz załącznik w wiadomości, sprawdź od kogo jest ta wiadomość i jaka jest treść.
  • Zwróć uwagę na adres nadawcy. Zazwyczaj e-maile phishingowe wysyłane są z adresów, które nie mają nic wspólnego np. z firmą, pod którą się podszywają Przyjrzyj się treści – fałszywe  e-maile często  zawierają błędy ortograficzne, nieprawidłową składnię itp.
  • Dokładnie czytaj wiadomości, jakie przychodzą z banku, zwłaszcza jeżeli masz wpisać kod SMS. Upewnij się, że potwierdzasz dokładnie taką operację, jaką masz zamiar wykonać.
  • W przypadku podejrzanych wiadomości nie otwieraj załączników i linków.
  • Jeśli cokolwiek Cię zaniepokoi podczas procesu logowania lub podczas korzystania z bankowości elektronicznej przerwij rozpoczęty proces, skontaktuj się z Zespołem Obsługi Informatycznej  Tel: 166216263 (pon. – pt. w godz. 8:00-17:00)

LOGOWANIE

Obsługa informatyczna:
pn. – pt. od 8:00 – 17:00
tel. 16 628 32 08,  tel. 695 002 358.

Łatwy dostęp do pieniędzy na Twoim koncie. Płacisz w sklepie i internecie, wypłacasz, kiedy potrzebujesz.

Sprawdź szczegóły

Wygoda
Jedyne czego potrzebujesz, to urządzenie obsługujące Xiaomi Pay.

Szybkość 
Od zakupu dzieli Cię jedynie zbliżenie smartwatcha lub opaski do terminala.

Bezpieczeństwo
Szyfrowanie każdej transakcji zabezpiecza Cię przed kradzieżą.

Wypłacasz pieniądze bez karty

Wystarczy, że masz przy sobie telefon z naszą aplikacją BSGo.

Przelew na telefon BLIK

  • Nie musisz znać numeru konta odbiorcy, żeby zrobić przelew,
  • Przelew natychmiastowy robisz za 0 zł,
  • Pieniądze trafiają na konto od razu – nawet w weekend.

BLIK w internecie

  • Płacisz szybciej niż przelewem,
  • Nie musisz logować się do bankowości internetowej,
  • Nie musisz podawać danych swojej karty płatniczej.

Wypłacasz pieniądze bez karty  – wystarczy, że masz przy sobie telefon z NFC.

Google Pay w internecie

Przycisk Kup przez Google błyskawicznie przeprowadzi Cię przez proces płatności. To idealne połączenie wygody i bezpieczeństwa, zarówno online, jak i w aplikacjach.

Płatności telefonem lub zegarkiem

  • Portfel w twoim telefonie lub zegarku,
  • Płacisz wygodnie za codzienne zakupy.

Kliknij dwukrotnie boczny przycisk na urządzeniu i zbliż Apple Watch do terminala płatniczego.

Kliknij dwukrotnie boczny przycisk, spójrz na ekran, a następnie zbliż iPhone’a do terminala płatniczego.

Zbliż iPhone`a do terminala płatniczego, trzymając palec na czujniku Touch ID.

 

Wygodny kredyt odnawialny w rachunku, z gwarancją szybkiej decyzji kredytowej.

Sprawdź szczegóły

Łatwy dostęp do pieniędzy na Twoim koncie. Płacisz w sklepie i internecie, wypłacasz, kiedy potrzebujesz.

Sprawdź szczegóły

Wygodne sposoby na płatności mobilne: BLIK, Apple Pay, Google Pay i Garmin Pay.

Sprawdź szczegóły

Bank zawsze pod ręką! Bezpiecznie i komfortowo zarządzaj rachunkami z poziomu telefonu.

Sprawdź szczegóły

  • Nie musisz znać numeru konta odbiorcy, żeby zrobić przelew
  • Przelew natychmiastowy robisz za 0 zł
  • Pieniądze trafiają na konto od razu – nawet w weekend
  • Płacisz szybciej niż przelewem
  • Nie musisz logować się do bankowości internetowej
  • Nie musisz podawać danych swojej karty płatniczej

Bezpieczeństwo przelewów i transakcji, akceptacja operacji pin-em.

Dostęp 24/7, oszczędność czasu w  realizacji operacji bankowych, nie wychodząc z domu zarządzasz finansami. Bank masz w telefonie.

Zrealizuj marzenia oszczędzając na swoim celu oszczędnościowy.

W aplikacji BSGo sprawdzisz stan konta, bieżące operacje. Po każdej zmianie salda wyślemy Ci powiadomienie. Założysz lokatę, doładujesz telefon, zweryfikujesz zaplanowane płatności

Płać szybko i wygodnie w każdym miejscu. Korzystaj z karty w telefonie, BLIKA, Google Pay, Apple Pay – tak jak chcesz

W bakowości i BSGo, wymieniasz PLN, EUR, USD i GBP, możesz wymieniać małe kwoty.

Sprawdź szczegóły

Przelewaj pieniądze między własnymi kontami w tej samej walucie. Przelewaj pieniądze z przewalutowaniem między kontami walutowymi, 0 zł za przelewy własne. Pieniądze przelane w tej samej walucie masz od razu na swoim koncie.

Dostępny w bankowości, BSGo i placówce. Pieniądze u odbiorcy nawet następnego dnia po zleceniu przelewu. 0 zł za przelew w trybie standardowym w bankowości i BSGo z konta osobistego w złotych lub walutach obcych.

Wygodny przelew do odbiorców na całym świecie.

Możliwy do zrealizowania w bankowości i aplikacji BSGo.

Nie musisz znać numeru konta odbiorcy – wystarczy numer telefonu, łatwo rozliczasz się ze znajomymi, do 500 zł jednorazowo.

Sprawdź szczegóły

Przelew w złotych na konta w Polsce, u odbiorcy do 5 minut, wysyłany poprzez system Express ELIXIR – do 100 000,00 zł.

W domu, w sklepie, na spacerze. Gdzie chcesz. Przelewy są proste i maksymalnie wygodne. Bez znaczenia czy płacisz rachunki, po raz kolejny wykonujesz ten sam przelew, przelewasz między własnymi kontami, czy doładowujesz telefon.

Wszystko pod kontrolą.

Masz kontrolę nad wydatkami, a w razie czego zostaje Ci jeszcze prośba o przelew 😉

Sprawdź szczegóły

Oszczędzanie to przyjemność

Nic nie daje większej satysfakcji niż odkładanie na coś, czego naprawdę się pragnie! Może to być nowa para butów, telefon, ciekawy kurs, a może wyjazd na wakacje z przyjaciółmi? A może po prostu odkładanie na codzienne przyjemności, jak wspólne wyjścia czy składki na prezent urodzinowy?

W aplikacji mobilnej BSGo masz możliwość tworzenia celów oszczędnościowych – wystarczy, że ustawisz cel, dodasz motywujące zdjęcie i zdecydujesz, kiedy chcesz zebrać odpowiednią kwotę. A aplikacja podpowie, jaką kwotę musisz odkładać, by spełnić swoje marzenie. Jeśli preferujesz wygodę, ustaw stałe zlecenie, a pieniądze będą automatycznie trafiać na Twój cel co miesiąc.

Podczas zakupów, zarówno w sklepach, jak i online, możesz zaokrąglić wydatki, a nadwyżka trafi na konto oszczędnościowe. Zaskoczysz się, jak dużo możesz zaoszczędzić, robiąc zakupy! Dodatkowo, nie zapomnij skorzystać ze zniżek w popularnych sklepach.

Płać w sposób, który ci odpowiada

To nie tylko o nowoczesnych metodach płatności z konta, chodzi także o to, jak dostosować je do swoich potrzeb.

Warto spersonalizować konto – nadać mu unikalną nazwę, ustawić limity oraz inne preferencje, takie jak możliwość zobaczenia salda przed zalogowaniem do aplikacji czy szybki dostęp do funkcji, z których najczęściej korzystasz, na przykład BLIKA czy ekspresowego przelewu między swoimi kontami.

Zapłać BLIKIEM, telefonem, zegarkiem lub kartą powiązaną z kontem – za którą nie ponosisz żadnych kosztów, nawet jeśli nie korzystasz z niej na co dzień.

Brak środków na koncie?

W takim przypadku wystarczy prośba o przelew na telefon BLIK. Dziecko może wysłać zapytanie na numer rodzica, a po potwierdzeniu przelewu przez odbiorcę pieniądze natychmiast trafią na konto. Warto też, by rodzic ustawił stałe zlecenie przelewu na konto dziecka, by nie martwić się o kieszonkowe.
To naprawdę łatwe!

Cele oszczędnościowe

Łatwiej uczyć się odkładania pieniędzy, gdy ma się na oku fajny cel. 

Dziecko ustala, na co i do kiedy chce zaoszczędzić. I może wpłacać na cel ze swojego konta oszczędnościowego.

Sprawdź szczegóły

Wie, ile ma pieniędzy

Ma kontrolę nad wydatkami, a w razie czego zostaje mu jeszcze Prośba o pieniądze 😉


Sprawdź szczegóły

Dostaje Kieszonkowe

To przydatna funkcja w BSGo. Ustawiasz wysokość przelewu i datę realizacji, a dziecko dostaje powiadomienia, gdy pieniądze zasilą konto. 

Przelewy BLIK

Przelewy BLIK są dostępne tylko w aplikacji. Dziecko może otrzymywać przelewy na swoje konto, a jeśli chce wysłać przelew, rodzic musi zaakceptować taką prośbę.

Jak to działa?

  1. Dziecko wybiera odbiorcę Przelewu BLIK ze swojej listy kontaktów,
  2. Wysyła prośbę o realizację przelewu do rodzica,
  3. Rodzic dostaje powiadomienie o prośbie dziecka w swojej aplikacji,
    może ją zatwierdzić lub odrzucić,
  4. Gdy rodzic zatwierdzi prośbę dziecka – realizujemy przelew.
    Rodzic i dziecko dostają powiadomienie o realizacji przelewu w swoich aplikacjach.
UWAGA

Uprzejmie informujemy, że w dniu 05.10.2024 od godziny 20:00 do 06.10.2024 do godziny 12:00 odbędzie się planowana przerwa techniczna. W tym czasie dostęp do Bankowości Internetowej, aplikacji BSGo oraz powiązanych usług będzie ograniczony.

Przepraszamy za wszelkie niedogodności.

Bank Spółdzielczy w Jarosławiu
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.